-
17 de desembre de 2019
Preparat Per a l'Axó
Els danys a nervis sovint comporten un llarg periode de recuperació. Les llargues i primes fibres de les cèl·lules nervioses, conegudes com axons, necessiten temps per tornar a crèixer. No obstant, el dany pot ser massa greu, i provocar una pèrdua permanent de sensació o memòria. Una nova forma d'evitar-ho són aquests axons cultivats al laboratori per a transplantaments. Primerament, un cúmul de cèl·lules mare humanes formen un organoid (taca verda de l'esquerra) que porta a terme algunes funcions cerebrals, entre elles la formació d'una mena de "branques" sanes, anomenades neurites, amb els seus axons (fotografiats creixent durant 50 dies dins de tubs d'hidrogel nutritiu. Els investigadors van ser capaços de transmetre senyals al seu través (fins a 1 cm de llargària). Tal vegada algun dia aconseguiran cultivar axons a partir de cèl·lules mare del propi pacient per reconstruir i reparar nervis fets malbé, com fa un enginyer quan canvia un cable elèctric, només que 100 vegades més menut.
Escrit per John Ankers
Imatge del treball de D. Kacy Cullen i col·laboradors
Center for Brain Injury & Repair, Department of Neurosurgery, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia, PA, EUA
Imatge originalment publicada sota una llicència Creative Commons – NonCommercial – NoDerivs (CC BY-NC-ND 4.0)
Publicat en iScience, novembre de 2019
Què és la BPoD
BPoD són les segles en anglès de la Imatge Biomèdica del Dia, és a dir "Biomedical Picture of the Day". La web original està gestionada i tutelada pel MRC London Institute of Medical Sciences i té com a objectiu inspirar a tots, joves i vells, amb les meravelles de la biomedicina. Les imatges són proporcionades amablement per a la inclusió en aquesta web gràcies a la generositat dels científics de tot el món.
Aquesta web és la versió oficial en català de la BPoD. El creador de la BPoD, el MRC London Institute of Medical Sciences del Regne Unit, no es responsabilitza de la fidelitat de la traducció.